• Ricamo
  • Ricamo
  • Ricamo
  • Ricamo
  • Ricamo
  • Ricamo
  • Ricamo

Embroidery Books

embroidery books

Embroidery Kits

Embroidery kitso

Courses & Ateliers

Courses & Ateliers

Un calendario per ricamare insieme

Cara amica,
ho pensato di affidare alcune immagini di lavori di ricamo miei e delle mie allieve a una pubblicazione particolare, un calendario per il 2015.

Da qualche tempo pensavo a qualcosa del genere, immaginavo che potesse costituire un buon motivo d’interesse quello di avere sotto gli occhi per tutto un anno le foto e gli schemi di lavoro di alcune delle opere che abbiamo realizzato nella mia scuola e proporre tutto questo con grazia e con colori morbidi. Prospettiva di certo non facile: alla fine ne siamo soddisfatte, sia io sia Roberta, il mio braccio destro in fatto di foto, grafica e impaginazione.

Mi permetto di suggerirvelo come garbato cadeau per il nuovo anno, per voi o per le vostre amiche, un regalo originale per suggerire idee ricamo che terranno compagnia per il prossimo 2015.

Ho scelto un antico ricamo per la foto di copertina come omaggio alla grande e favolosa tradizione, nelle pagine interne potrete cimentarvi con un caleidoscopio di tecniche: sfilati, reticello, punto sorbello o Caterina De’ Medici, hardanger, retini di fondo e punto antico in Veneto.
A tutte voi, buon ricamo.

Abilmente 2014

Abilmente 2014, Fiera di Vicenza 16-19 ottobre

È arrivato l’appuntamento importante con Abilmente 2014, che mi impegna a Vicenza, con altre 25 scuole di ricamo, dal 16 al 19 Ottobre nel padiglione "Atelier del ricamo e del merletto".
Avrò dei magnifici ricami nuovi, in mostra, anche di reticello in colore, e naturalmente il calendario per l’anno prossimo, oltre ai libri e ai kit.

Se avete voglia portate i ricami che avete fatto o state facendo: confrontandosi si può avere modo di apprezzare il proprio lavoro, talvolta più di quanto non ci sembri a prima vista…

Vi aspetto!    

 

Following the tracks of the thread

...but also deeper and more ancient feelings, like those I experience when I pause to think about the great importance for women of inventing embroidery. I think about the pain but also the patience, courage and desire to "fly" that our ancient grandmothers must have had when they started "making holes" in the fabric which they had often woven themselves, motivated by their desire to discover through them the transparencies and the nuances produced by the thread with which they tried to construct designs, patterns and decorations.

Sulle tracce del filo "Lenzuola e Sampler a Punto antico"

Vol. 1 - Retini di fondo (Pulled Thread Work)

Embroidery Books Retini di fondo (Pulled Thread Work) is useful for learning how to handle the fabric: the threads must pass through warp and weft following well-defined patterns. This is why for beginners I suggest simpler work in "squares"; I then proceed to projects in round or oval areas, and later more complicated shapes. The manual includes diagrams and scans of finished projects and detailed explanations of working techniques.

Vol. 2 - A fili contati (Counted Thread Work)

Embroidery books A fili contati (Counted Thread Work) is done on even weave fabric without a "pattern": the embroiderer counts the number of threads in the design, usually according to a repertoire of antique stitches which have been part of our embroidery tradition for centuries.The manual includes diagrams and scans of finished projects for reference, produced by students at my School, to aid understanding of the suggested themes.

Vol. 3 - Reticello (Reticella 1)

Embroidery Books Il Reticello (Reticella 1) is a basic handbook for learning and exploring this technique.
The preparatory work is done by drawing threads from an even weave linen fabric with 15 or 16 threads per cm (but one can also begin with 12-14 threads), to give the "empty" spaces which form the basis for embroidering various motifs, choosing the most appropriate threads for the type of fabric used.

Vol. 4 - Punti a giorno (Decorative Hemstitch)

Embroidery Books My fourth book is designed to give instructions for a drawn thread sampler which I use in my hemstitch courses: this allows me to demonstrate a process which is fairly simple, but essential for the finishing off of any piece of embroidery (hems and corners). The manual covers various types of drawn thread work, needleweaving and wrapped stitch knotting, with diagrams and scans for reference, accompanied by the "School of Corners" section, a topic not to be underestimated for a successful outcome.

Vol. 5 - Fior di reticello (Reticella 2)

Embroidery books title= Fior di reticello (Reticella 2), which continues the theme of reticello begun in Volume 3, goes deep into the detail, especially for the new designs and the use of colour in reticello: from just two colours to the wide variety found in the final section of the book. The use of colour was a gamble for me, but since then the consensus has been overwhelmingly positive, at home and abroad.

Vol. 6 - Punto antico in Veneto

embroidery booksPunto antico in Veneto was the fruit of a long and laborious gestation, due to the complexity of the research and the difficulty of the execution carried out with the School. Although in the first section of the book I illustrate a piece of embroidery which was highly acclaimed at the first Italia Invita Forum in 2003, but which I had never explained. The volume contains diagrams and instructions for several projects which combine punto antico with reticello.

Filofilò – I libri di ricamo di Giuliana Buonpadre - Via del Fortino, 8, 37138 Verona
PI: 03216830236 - CF:BNP GLN 44H61EO58A